Mekkora legyen a havi reklámköltés?

2021-02-01 09:53, onlinemarketing.blog.hu - Üzlet

A hozzánk beérkező árajánlatkérések egy része nemcsak azt kérdezi, mennyibe kerül a mi munkánk, hanem azt is, hogy mennyi pénzt kellene elkölteni hirdetésre. Ez az a kérdés, amire nagyon nehéz úgy jó választ adni, hogy nem ismerjük az árajánlatkérő céget, a célokat, a piaci helyzetüket. És mégis kell valamit mondani, hiszen e nélkül az ajánlat nem lenne teljes. A probléma, vagyis annak meghatározása, hogy mennyi pénzt kellene elkölteni, kifejezetten összetett, miközben egy tök egyszerű választ kell rá adnunk. Az ajánlatkérő úgy gondolja, hogy ezt mi úgyis tudjuk, hiszen számos cégnek dolgozunk, ő azt honnan tudná, hiszen nem ismeri a hirdetési eszközöket, ezért is keres bennünket. Sok olyan módszert ismerünk, amely segíthet meghatározni azt, mennyi pénzből érdemes reklámozni. Ezeknek mind egy közös pontjuk van: az első lépés az, hogy megismerjük az üzleti célokat. Az üzleti céloknál számszerű célokat kell ahhoz hallanunk, hogy tudjunk számolni, és sokszor már itt elakadunk: az érdeklődő nem fogalmazott meg ilyet (jó esetben), vagy teljesen irreális célt fogalmaz meg. Egy másik fontos kérdésünk pedig az, hogy az általa forgalmazott termékek, szolgáltatások mekkora arányban "bírják el" a költségeket. Vagyis mennyi a haszon egy eladott terméken, illetve ebből mennyi fordítható reklámra. Talán nem is annyira furcsa módon ez a kérdés nehezebb, mint a számszerűsített cél: sok vállalkozás nem tud erre pontos választ adni. Márpedig ha a fenti két kérdésre nem kapunk választ, akkor nem fogunk tudni jó és direkt az adott vállalkozásra szabott árat adni. És lássuk be: mindkét kérdés olyan, amelyet egy árajánlatkéréskor nem szükségszerűen válaszolnak meg, akkor sem, ha tudják a választ. Hogyan adjunk akkor becslést, mekkora reklámköltéssel induljon egy cég? Első lépésben el kell mondanunk, hogy a reklámköltést maximum 3 hónapra - az együttműködésünk első három hónapjára - becsüljük, és ennyi idő alatt már ki fog derülni, pontosan mire lesz ez elég. Második lépésben pedig legalább a piacot meg kell ismernünk, vagyis tudnunk kell, mit árusít a cég, és az árszínvonala hol helyezkedik el a konkurenciákhoz vagy a helyettesítő termékekhez képest. Ezeknek az ismeretében már tudunk számokat mondani, ami szükségszerűen nem lesz pontos, de indulásra használható. Végül természetesen elég sok tapasztalatunk is van, amely legalább abban segít, mi az a minimális összeg, amit hirdetésre kell ahhoz fordítani, hogy legyen valami eredmény. A feladatok egyik jelentős része termékeladás. Mivel azt látjuk, hogy itt szokott a legtöbbször ez a kérdés felmerülni, így az ilyen esetekre osztok meg most két javaslatot, íme: Napi 2.000,- Ft (áfa) - ez az az összeg, ami alatt nem érdemes elkezdeni kampányolni, ha a megjelenési helye a hirdetéseknek vagy a Google Ads vagy a Facebook. Ennyit minimum költeni kell, különben nem lesz arra lehetőség, hogy optimalizáljuk a kampányokat. Ez ugye havi kb. 60.000,- Ft + áfa Napi 5.000,- Ft (+áfa) - ez az összeg, amit minimum ajánlunk hirdetésre. Ebből az összegből már több kampány is futhat párhuzamosan, és lehet kisebb plusz akciókat is futtatni. Ez havi kb. 150.000,- Ft + áfa Befejezésül még egy tipp, ami annyira régi, hogy már 10+ éve is volt erről tapasztalatunk: ha webáruházunk vagy egyéb webes értékesítésünk van, és a termékkörünk olyan, hogy a készletek nem korlátosak, akkor használjunk felfelé nyitott költségvetést. Ez azt jelenti, hogy meghatározott hirdetési összegekkel indulunk, de amennyiben a megrendelések ebből jönnek, és fedezik a reklámdíjat, akkor bátran emeljük folyamatosan a költségvetést. Addig emelhetjük a költségvetést, amíg a hasznunk nagyobb mértékben nő, mint a reklámköltésünk. Volt olyan ügyfelünk, ahol az első hónapban még csak 50.000,- Ft volt a reklámköltés, fél év múlva már közel egy millió forint. Mert megérte neki. Természetesen minden cég más, sőt, minden üzleti cél más. Nem lehet olyan választ adni a reklámköltéses kérdésre, ami mindenki számára igaz lesz, de mások tapasztalata megismerhető, megosztható. Mi az Onlinemarketing Klubban a tagoknak abban is segítünk, hogy közösen megválaszoljuk az ilyen jellegű kérdéseket, és abban is, hogy ha kell, validáljuk az elképzeléseket. Ezért is érdemes klubtagnak lenni.

Tovább »