QR kód

2021-01-19 09:19, onlinemarketing.blog.hu - Üzlet

Érdekes dolog ez a qr kód. Szinte mindenki ismeri, találkozott már vele, mégsem biztos, hogy tudja, mire is való - pontosabban miért is jó ez a valami. A napokban futottam bele olyan kérésbe, hogy generáljak le egy qr kódot valamihez, és ekkor kellett rájönnöm, hogy miközben nekem tök természetes, hogy mire való ez, másoknak nem annyira van ez így. Pedig nap mint nap találkozunk qr kóddal, termékeken, névjegykártyákon, weblapokon, plakátokon. De mire is jó nekünk ez, és miért lehet téma a qr kód egy online marketinggel foglalkozó blogon? Leginkább azért, mert a qr kód egy nagyon egyszerűen használható kapcsolat az offline és az online világ között, olyan módon, hogy ez még olcsó is. De mit is tud a qr kód? Lépjünk egyet vissza: a termékek jelölésében pár évtizede jelent meg a vonalkód használata. A vonalkód egy egyszerű, egy dimenziós jelölés: az egymás melletti vonalak vastagsága illetve a vonalak egymástól való távolsága kódol egy számsort, amely lehet kevés (5-7), de akár 13 is. Sőt, elvileg bármennyi, de persze korlát az, hogy ezt a kódot be is kell tudni olvasni valamilyen eszközzel. Így az elterjedt hossza az valahol 10 fölött véget ér (a kereskedelmi kódok pl. 13 számjegyűek). Bővebben például a Wikipédián lehet olvasni erről, akit érdekel. Viszonylag könnyen belátható, hogy miközben a kód előnye a gyors beolvasás, hátránya az, hogy kevés információt hordoz. Így kezdték el fejleszteni ezt a technológiát, és jött létre a 2 dimenziós kód, amely már több információt is tud tartalmazni. Kellett ehhez persze a technológia fejlődése, hogy legyenek olyan eszközök, amelyek az ilyen kódokat is képesek gyorsan leolvasni (és feldolgozni, vagyis a tartalmukat megjeleníteni). A kétdimenziós kódok közül a legismertebb és legelterjedtebb a qr kód lett. Rengeteg információ érhető el a qr kódról a Wikipedia oldalon, például mit jelent a rövidítés, mikor készült és így tovább. Ami most bennünket igazán érdekel, az két dolog. Egyrészt a tárolási kapacitása: latin betűs szövegből bő 4000 karaktert tud tárolni egy ilyen kód. Ez már elég sok ahhoz, viszonylag bő információ beleférjen. Egy flekk például 1800 karakter, vagyis egy bő 2 flekkes cikk például gond nélkül belefér egy picike kódba. A másik fontos dolog, hogy tartalmazhat olyan jeleket, amelyek a qr kód jellegét is megadhatják. Vagyis elhelyezhetünk benne például weboldal címet (URL-t), de akár egy névjegykártya teljes tartalmát (nevet, telefonszámot, címet, e-mail címet) olyan formában, ami azonnal lementhetővé válik mobilon. Végül már csak az kellett, hogy elterjedjen az okostelefon: akinek van kamerás telefonja, annak van a kezében egy qr kód olvasó is. Az újabb telefonokon már egyedi program sem kell, a kódok egy részét felismeri a telefon fényképező programja is. Így semmi akadálya annak, hogy marketingre is használjuk a kódot: belerakhatjuk a weboldalunk, webáruházunk címét a konkrét termék címét a termékről készített videó címét belerakhatunk kapcsolat információkat: telefonszámot azonnal tárcsázható módon, e-mail címet stb. konkrét szöveges információt is átadhatunk így és sok mást is kitalálhatunk, ami offline információátadás. Ráadásul qr kódot nem is nehéz csinálni, számos program és weboldal elérhető a neten. Én alapvetően arra használom, hogy a névjegykártyán beolvashatóvá teszem annak adatait. Így ha valaki le akarja menteni telefonjába, akkor csak leolvassa a kódot, és máris mentheti a telefonkönyvébe. Ezen kívül még webcímeket is szoktunk kódolni pl. eseményeken megjelenő molinókra, roll-up-okra. Itt egy dologra kell figyelni: a leolvasás mobilon fog történni, így a megadott címen levő oldal mindenképpen mobilbarát legyen. Erre jó tehát a qr kód. Tény, tapasztalatunk szerint viszonylag kevesen használják, így minden további nélkül megértem, hogy sokan kerülik ezt a megoldást. De a lehetőségről akkor is érdemes tudnunk, mert néha nagyon hasznos tud lenni.

Tovább »